Kurser
Vissa av Akademins instrument och metoder kräver att du går en kurs för att kunna använda instrumentet och utöva metoden: CO-OP, PRPP, Tree Theme Method (TTM), ReDO®- metoden,ReDO® Familj och Vardag i Balans™.
Se vår kurskatalog för hela Akademins kursutbud.
Instrument och metoder
Nedan hittar du alla instrument och metoder som du kan köpa i webbutiken och använda utan att ha gått kurs. Många av dem har dock en tillhörande kurs, som vi rekommenderar att du går. Manualen ingår då som kurslitteratur. Länk till kursen hittar du på respektive produktsida.
- Användning av vardagsteknik - frågeformulär vid intervju (ETUQ) , med MOHO som teoretisk grund.
- Aktivitet i tid med struktur – självskattning av tidshantering och organisationsförmåga (ATMS-S), översatt från amerikansk förlaga.
- AusTOMs-OT-S – utvärdering av arbetsterapeutiska åtgärders resultat, översatt från australiensisk förlaga.
- Barns mening om aktiviteter – självskattning av kompetens och betydelse (COSA-S), översatt MOHO-instrument
- Bedömning av delaktighet i aktivitet (OCAIRS–S), översatt MOHO-instrument
- Bedömning av färdigheter vid användning av vardagsteknik (META), med MOHO som teoretisk grund.
- Bedömning av kommunikations- och interaktionsfärdigheter (ACIS–S), översatt MOHO-instrument
- Bedömning av viljeuttryck (VQ–S), översatt MOHO-instrument
- Canadian Occupational Performance Measure (COPM-S), översatt från kanadensisk förlaga.
-
Dialog om arbetsförmåga (DOA), MOHO som teoretisk grund
- Finna nya vägar-paketet för personer med åldersförändringar i gula fläcken (manual till programmet, bedömningsinstrument och informationsguide till patienter).
- GAP i vardagens aktiviteter – självskattning av vad en person vill göra och faktiskt gör, MOHO som teoretisk grund
- Ha koll! – gruppintervention för att hantera tid och organisera aktiviteter (LGO-S), översatt från amerikansk förlaga.
- Intervjubaserad aktivitetsberättelse och bedömning av identitet, kompetens och miljö (OPHI-II-S), översatt MOHO-instrument
- Intressechecklistan – självskattning av tidigare, nuvarande och framtida intressen, översatt MOHO-instrument
- Kartläggning av aktiviteter – självskattning och värdering av olika aktiviteter under ett dygn (OQ-S), översatt MOHO-instrument
- Mera koll - interventionsmetod för att stödja utveckling av tidsuppfattning hos barn i skolåldern.
- Miljöns betydelse för delaktighet i aktivitet (REIS–S), översatt MOHO-instrument
- Min mening om olika aktiviteter – självskattning av kompetens och värderingar (OSA-S), översatt MOHO-instrument
- Remotivationsprocessen – interventionsmetod för att främja den egna viljan till aktivitet, översatt MOHO-instrument
- Rollchecklistan – självskattning av persons rollinnehav, rollens värde samt kvaliteten i rollutförandet (RC V2: QP-S), översatt MOHO-instrument
- Screening av delaktighet i olika aktiviteter (MOHOST–S), översatt MOHO-instrument
- Självskattad aktivitetsbalans (OBQ11)
- Självskattning av dagliga aktiviteter i hemmiljö (EDAQ)
- Tillfredsställelse med aktiviteter i dagliga livet - intervjubaserad screening (SDO)
- Veckoplanering i kalender – aktivitetsbaserat test av exekutiva funktioner (WCPA-SE), översatt från amerikansk förlaga.
- Värdeupplevelser i samband med aktivitet - OVal-pd och OVal-9
En tillbakablick – så kom Model of Human Occupation (MOHO) till Sverige
Ta del av skriften En tillbakablick – så kom Model of Human Occupation till Sverige (pdf), där Lena Haglund, Chris Henriksson och Anette Kjellberg, leg. arbetsterapeuter och docenter vid Linköpings universitet, beskriver sina erfarenheter av modellens införande i Sverige.
En engelsk version av skriften finns också att ta del av på MOHO:s webbplats, www.moho.uic.edu.
Se också Akademins kurs MOHO-begrepp inför tillämpning av bedömningsinstrument med MOHO som teoretisk grund.