I många regioner och kommuner pågår arbete för att införa kompetensmodeller som stöd för kompetensutveckling och karriärmöjligheter inom verksamheten. Namnen på modellerna varierar – exempelvis kompensstegar, karriärmodeller eller kompetensutvecklingsmodeller. Principen är densamma – att beskriva olika steg för hur kompetens och karriär inom yrket kan utvecklas inom verksamheten.
I Sveriges Arbetsterapeuters utbildningspolitiska ställningstagande har förbundet slagit fast att det är viktigt att användningen av kompetensmodeller ska öka. Det behövs för att underlätta fort- och vidareutbildning för arbetsterapeuter. Modellerna kan vara ett stöd för chefer och medarbetare och tydliggör progressionen i yrket arbetsterapeuter från nybörjarnivå, till avancerad nivå, specialistnivå och upp till forskarnivå.
Användning av kompetensmodeller har även överenskommit i förhandlingssammanhang med Sveriges Kommuner och Regioner, SKR.
Att ta fram kompetensmodeller
Om det pågår arbete med att ta fram kompetensmodeller i din verksamhet så finns det några saker att tänka på. Det är viktigt att se till att professionen har en facklig representation i den grupp som tar fram förslaget. Även att ha möjligheter att komma med synpunkter på innehållet i modellen. Det kan vara bra att ta del av vad andra tagit fram. Här nedan listar vi några exempel från olika verksamheter. Du kan också vända dig till kansliet för stöd i framtagandet.