Varför BankID?
Vi använder oss av BankID för en trygg och säker inloggning. BankID är en e-legitimation som du använder för att identifiera dig på internet, till exempel hos din bank, hos Försäkringskassan eller CSN.
Hur skaffar jag mobilt BankID?
Mobilt BankID sparas i din mobiltelefon eller surfplatta. Det gör bland annat att du kan använda din mobila enhet som en fristående “säkerhetsdosa” när du behöver legitimera dig på internet, även om du surfar på en dator.
Du kan skaffa mobilt BankID genom din bank. För att beställa ett mobilt BankID måste du ha ett svenskt personnummer. De olika bankerna som ger BankID ställer även krav på den som ansöker, till exempel att man är folkbokförd i Sverige och en nedre åldersgräns. Exakt hur du beställer ett mobilt BankID skiljer sig åt mellan olika banker. Du kan läsa mer på din banks webbsida.
Tänk på att du behöver installera BankID-appen innan du kan beställa ett BankID.
Läs om hur du kommer igång med mobilt BankID.
Jag har problem med mitt mobila BankID. Vad gör jag?
- Om du loggar in via en dator och med mobilt BankID, testa gärna att byta webbläsare.
- Om inte det fungerar, kontrollera så att ditt mobila BankID fungerar.
- Om du har möjlighet, prova med olika enheter.
- Avvakta och testa igen om någon timme eller nästa dag. Har du fortfarande problem, meddela oss via kansli@arbetsterapeuterna.se.
- Behöver du snabb information kring medlemsfrågor eller något annat, kontakta oss via telefon eller mejl.
Hur skaffar jag BankID på fil?
BankID på fil lagras i din dator. Du hämtar BankID på fil via din internetbank. För att kunna hämta BankID på fil behöver du också BankID säkerhetsprogram. I samband med att du hämtar BankID på fil bestämmer du även ett personligt lösenord som knyts till ditt BankID. Detta lösenord är inte känt av någon annan än dig, inte heller av banken, och kan inte återställas om du glömmer det. Skulle detta hända måste du hämta ett nytt BankID hos din internetbank.
Läs om hur du kommer igång med BankID på fil.
Jag kan inte skaffa BankID, vad gör jag då?
Om du exempelvis inte har svenskt personnummer, har skyddad identitet eller av någon annan anledning inte kan eller vill skaffa BankID, så kan du inte se de sidor på arbetsterapeuterna.se som kräver inloggning. Vi kan dock hjälpa dig med det som ligger bakom inloggning:
- För frågor om ditt medlemskap, avgifter och ändring av personuppgifter är du välkommen att höra av dig till medlemsregister@arbetsterapeuterna.se eller 08-507 488 00.
- För frågor om sidor som endast inloggade medlemmar kan se, till exempel lönestatistik via Saco Lönesök eller stöd till dig som förtroendevald, är du välkommen att mejla medlemsradgivning@arbetsterapeuterna.se eller ringa 08-507 488 00.
- För övrig information, till exempel länk till SJOT, mejla kansli@arbetsterapeuterna.se.