Isabel Johansson sitter vid ett bord med delar av KaTid-materialet.
Isabel Johansson, arbetsterapeut på habiliteringen i Vänersborg, tycker att KaTid® är lättadministrerat och ger en tydlig bild av personens tidsuppfattning och hur hela vardagen fungerar.

"KaTid® är lättadministrerat och kan göras nästan var som helst"

När arbetsterapeuten Isabel Johansson träffar sina patienter handlar det sällan bara om att lära sig läsa av en klocka. För henne är tid något mycket större och Kartläggning av Tidsuppfattning, KaTid®, är ett av de viktigaste verktygen i arbetet.

– Tid är så mycket mer än klockan, säger hon. Det handlar om att förstå tidsord som ”snart” och ”sen”, att kunna planera sin dag och veta hur lång tid något varar.

Idag arbetar Isabel inom vuxenhabiliteringen i Vänersborg och täcker hela Fyrbodalsområdet tillsammans med fem kollegor. Här möter hon personer med kognitiva svårigheter till följd av förvärvad hjärnskada, intellektuell och neuropsykiatriska funktionsnedsättning, men också personer med rörelsenedsättningar som Cerebral Pares och ryggmärgsbråck. Patienterna är mellan 18 och 70 år gamla och har ofta stora svårigheter i vardagen kopplade till tid.

Lätt att använda och förklara

Isabel gick sin första KaTid®-kurs för drygt 20 år sedan, när hon arbetade på barn- och ungdomshabiliteringen. Efter mer än två decennier på habiliteringen fortsatte hon till ett neuropsykiatriskt team inom barn- och ungdomspsykiatrin och senare till vuxenhabiliteringen, där hon också var med och testade KaTid®-Vuxen. Idag använder hon alla tre versioner: KaTid®-Barn, KaTid®-Ungdom och KaTid®-Vuxen.

Ett av skälen till att Isabel uppskattar KaTid® är enkelheten.

– Det är lättadministrerat och kan göras nästan var som helst så länge KaTid®-väskan är med. Det är också lätt att förklara resultaten för andra, exempelvis läkare, som inte är så insatta i vår terminologi, säger hon.

Man får syn på så mycket mer än tiden, exempelvis hur personen fungerar i sitt sammanhang, hur vardagen ser ut och vilka strategier som fungerar.

Isabel Johansson

Hon beskriver ofta för anhöriga hur brett tidsbegreppet är och ger exempel på tidigare personer hon träffat.

– Jag brukar berätta om en pojke vars föräldrar just fått veta att semesterlistorna kommit på jobbet och att det snart är semester. Pojken går för att titta på tv men Bolibompa har inte börjat än. Han går tillbaka och frågar när det startar. Det börjar snart, svarar föräldrarna. Då säger pojken: Då kan vi lika gärna ta semester, för det är ju också snart!

Efter en KaTid®-bedömning sammanfattar Isabel resultatet och presenterar det för personen och dennes anhöriga.

– Vi går igenom både styrkor och svårigheter. Det kan handla om att förstå tidsord eller att kunna uppskatta hur lång tid något tar. Vi sätter också upp mål, till exempel att inte komma för sent eller för tidigt. Det ger en tydlig riktning för fortsatt stöd, säger hon.

Mer än bara tid

För Isabel är KaTid® mer än ett bedömningsinstrument – det är ett sätt att förstå hela personens vardag.

– Man får syn på så mycket mer än tiden, exempelvis hur personen fungerar i sitt sammanhang, hur vardagen ser ut och vilka strategier som fungerar. KaTid® är ett superbra verktyg som ger ett nära och meningsfullt möte, säger hon.

Vad skulle hon då säga till en kollega som funderar på att gå kursen men inte bestämt sig?

– I vår organisation ska alla gå kursen, men till en arbetsterapeut som inte har det inskrivet i sin kompetensbeskrivning skulle jag säga: gå den! Du får ett verktyg som verkligen gör skillnad. KaTid® ger en tydlig struktur och gör det lättare att förstå individens styrkor och behov. Dessutom blir mötet med personen ofta mycket rikare. Det handlar inte bara om tid utan om att förstå hela vardagen, avslutar Isabel Johansson.

Vill du också börja använda KaTid®?

Det lönar sig att vara medlem!

Som medlem betalar du bara halva priset på Akademins kurser och publikationer och prioriteras alltid vid kursantagning. 

Bli medlem nu!

Gå med du också!

Bli medlem