Information till moderatorer

Här följer information till dig som ska vara moderator för en muntlig session på Arbetsterapiforum. För samtliga sessioner finns två moderatorer.

Moderatorns uppgift före Arbetsterapiforum

  • Förbereda och dela upp ansvar tillsammans med den andra moderatorn och planera för sessionens genomförande, till exempel hur göra med frågor och dialog i sessionens avslutning.
  • Kontakta presentatörerna i sessionen i god tid före (januari/februari) för att informera om sessionens upplägg och stämma av deras medverkan (förinspelad eller live).
  • Moderatorer kommer att kunna ta del av de uppladdade presentationerna i sin session före konferensen (samtliga presentationer ska laddas upp senast 14 feb).
  • Delta i generalrepetition som alla moderatorer och presentatörer förväntas delta i för att säkerställa att allt för sändningen fungerar i Zoom (som är den webbsändningsteknik som kommer att användas), tillgång till produktionstekniker kommer att finnas.

Ett körschema i Excel kommer att tas fram för samtliga sessioner (en förutsättning för produktionstekniker för sändningen att veta vilka som ska vara med i vilka sessioner och pass).

Moderatorns uppgift under sessionen vid Arbetsterapiforum

Medverkande i sessionen (moderatorer och presentatörer kommer att använda Zoom för att koppla upp sig). Zoomsändningen streamas till konferensplattformen, övriga deltagare är inte uppkopplade utan tar del av sessionen via konferensplattformen. Instruktion (instruktionsfilm) och länk för uppkoppling för medverkande kommer senare. Vid generalrepetitionen kommer vi att gå igenom hur det fungerar praktiskt under sessionen; hur man presenterar (antingen via förinspelad presentation eller live) och besvarar frågor. Vi rekommenderar att samtliga presentatörer är med live i den avslutande frågestunden.

Före själva sändningen av sessionen:

  • Koppla upp till Zoom åtminstone 20 minuter före sessionens start för att stämma av med tekniker och presentatörer. Mer detaljerad info för detta kommer senare.

Under sändningen av sessionen:

  • Hälsa välkommen och introducera presentatörerna. (Moderatorerna får dela upp vem som gör vad. Förslagsvis har en moderator ansvar att presentera och hålla i tiden och den andra koll på frågor i chatten och vad som kan lyftas upp).
  • Se till att tider hålls. Presentationstiden för respektive presentatör om max 10 min måste hållas. Vi rekommenderar att frågor sparas till slutet av sessionen, om någon inte håller tiden måste moderatorn gå in och avbryta.
  • Sessionens yttre ramtid får inte överskridas. Tiden i slutet används som ”dragspel” för det som man hinner med.
  • Uteblir någon presentatör eller om ett tekniskt problem uppstår så ”flyttar inte nästa presentation upp”, utan då föreslås paus/bensträckning.
  • Moderera frågestund/dialog med medverkande.
  • Avsluta och tacka av medverkande.

Ändra din profil och ladda upp video

Här kan du se instruktionsfilm om hur du ändrar din profil och laddar upp en video i konferensplattformen.