Hoppa till innehåll

TA | ”Yrkesrollen påverkas positivt”

Att ha eget företag är mycket roligare än de föreställde sig, även om arbetsveckan ofta blir lång. Att vara två är en stor tillgång. Det menar arbetsterapeuterna Carina Göök och Victoria Jönsson, som driver Lyra Rehab i Kungsbacka.

Text och foto: Ulla-Karin Höynä

Lyra Rehab tar emot rehabpatienter och är en integrerad del av de vårdcentraler där de verkar. De fungerar som vårdcentralernas arbetsterapeuter. Till företaget hör också en hjälpmedelsbutik, som en fristående del. Där arbetar två anställda på halvtid. Butiken innehåller mycket träningsredskap och pedagogiska hjälpmedel, som man inte får via landstinget.

Innan Carina Göök och Victoria Jönsson startade eget arbetade de på Hälsa & Rehab i Kungsbacka, som ligger söder om Göteborg. De kände båda att deras kompetens inte kom till sin rätt och ville utvecklas vidare. Victoria Jönsson var på väg att lämna yrket och funderade på att söka sig utanför vården.

När Vårdval Halland startade blev det möjligt att arbeta som underleverantör till de privata vårdcentralerna. Ungefär samtidigt, 2007, tog deras planer fart och de bestämde sig för att starta Lyra Rehab. Tillsammans gick de Vårdförbundets kurs Förändringskraft. Den gav värdefulla kunskaper och kontakter. 

– I Halland fanns ingen privat arbetsterapeut som var underleverantör till vårdcentralen. Vi kontaktade landstingsledningen och deras inställning var positiv, berättar Victoria Jönsson.

Knappt två år senare, 1 november 2009, satte verksamheten i gång och de flyttade in i nya lokaler i samma hus som Carema vårdcentral, som är deras största uppdragsgivare. De startade med ett tvåårigt avtal med vårdcentralen.    

– Vi har lärt oss att vi måste vara tydliga och då blir vi lyssnade på. Vi har fått en starkare röst och kan förklara varför arbetsterapi är bra och varför det tar lång tid. Vi har lärt oss att förstå varför man frågar, säger Victoria Jönsson.

Det svåra är att göra bedömningen av antalet timmar för varje patient, att olika patientärenden tar olika lång tid. I statistiken ser man bara ett patientbesök. Som arbetsterapeut kan man inte ta emot mer än ett visst antal patienter per dag.

– Många yrkesgrupper inom vården bokar in patienter för 30 minuter. Det kan inte vi, säger Carina Göök.

– Det finns hur mycket jobb som helst, men det svåra är att kunna ta betalt för det. Det är ett krux, säger Victoria Jönsson.

Båda är delägare i företaget och tar ut samma lön. De har delat upp arbetsuppgifterna.

– Det har fallit sig ganska naturligt. Vi har valt att gå in i olika slags projekt. Victoria arbetar som rehabcoach och jag har under det senaste året medverkat i ett demensprojekt i Hallands län. Vi försöker att arbeta så lika som möjligt när det gäller patientarbetet. Driften av företaget gör vi gemensamt, förklarar Carina Göök.

– Vi diskuterar alla beslut och delar på ledarskapet. Det är väldigt skönt att inte stå ensam, säger Victoria.

– Ja, det är underbart, säger Carina.

– Vi har ju varit anställda och vet hur viktigt det är med ledarskap och att personalen är delaktig. Naturligtvis frågar vi vad de tycker, men det är vi som tar besluten, säger Victoria Jönsson.

De berättar att de nyligen hade två dagars planering, då de fick tillfälle att sitta ned, prata igenom nuläget och riktningen, uppdatera varandra – vilket borde ske oftare. Mottagningen har fått mer och mer patienter. Det blev en allt större arbetsbörda. I november 2011 fanns det äntligen utrymme för att kunna anställa ytterligare en arbetsterapeut.

Victoria Jönsson och Carina Göök beskriver sig själva som nyfikna, att de
vill prova på nya saker och utvecklas. 

– Vi skulle kunna nöja oss med att ta emot patienter. Men det är kul att göra lite nya saker. Redan innan vi startade bestämde vi att vi skulle ha flera delar och anställda. Förutom hjälpmedelsbutiken ordnar vi kurser för arbetsterapeuter. Vi erbjuder även akupunktur, vilket inte är så vanligt att arbetsterapeuter gör. Vi samarbetar med Reumatikerförbundet och deltar på deras konferenser, säger Victoria Jönsson.

Kompetensutveckling måste vara viktigt. Hinner de vidareutbilda sig?

– Ja. Och det bästa är att vi själva får bestämma vilka kurser vi ska gå på, säger hon. 

När man har eget företaget arbetar man gärna för mycket. Har de hittat en bra balans? 

– Nej, det där håller vi på att lära oss, svarar Victoria Jönsson och skrattar.

De önskar båda två att de hade mer tid att ägna åt utvecklingen av företaget.

– Fast vi tycker att allt gått mycket fortare än vi trodde. Det är fascinerande att se hur mycket som kommer till oss av sig självt. Det kunde vi inte föreställa oss när vi startade. Det är ännu roligare än vad vi trodde och det tror jag märks i mötet med patienten. Man får en helt annan energi när man arbetar för sig själv och har det fulla ansvaret, säger Carina Göök.        

Som egenföretagare inom arbetsterapi anser de att yrkesrollen påverkats positivt. Och det har gett inblick i och kunskap om hur vårdvalet fungerar.

Carinas och Victorias goda råd

  • Låt starten ta tid. Räkna med minst 1 1/2 år.
  • Var klar över att det är du som är ansvarig. Du måste vara mentalt förberedd när du startar förtaget.
  • Var beredd på att alla inte är positiva. Det finns alltid en rädsla för förändringar.
  • Var inte rädd för att gå till toppen, vänd dig till landstingsdirektören eller ordförande för nämnden. Annars riskerar du att bli stoppad.
  • Lär dig försäljning. Det är nödvändigt för att få med dig andra.
  • Var stolt över din kompetens.

Ansvarig för sida:

Jane Bergstedt 
Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter

Vikarierande redaktör

E-post:
Uppdaterad: 2012-05-04

En film om arbetsterapi

Arbetsterapeuterna använder viss data (cookies) för att försäkra sig om att du får en bra användarupplevelse.