Hoppa till innehåll

TA | Vardagsproblem ger Annelie idéer

En stor och klumpig amningskudde blev startpunkt för Annelie Möllers innovation. Med stöd från ett program inom Almi utvecklade hon avlastningskudden Udden. – Arbetsterapeuter tar reda på patienternas vardagsproblem. Det är ett ypperligt utgångsläge för nya idéer, säger hon.

Bildtext: Annelie Möllers arbete med den uppblåsbara avlastningskudden har varit svårt men också roligt och spännande.

Text: Karin Larsson   Foto: Privat

Inspirationen får Annelie Möller från det dagliga arbetet med patienter. Som arbetsterapeut på en vårdcentral i Huskvarna träffar hon många patienter med smärtproblematik. Hon brukar rekommendera en amningskudde för avlastning till de som har värk i nacke och axlar.

– Den tar stor plats när man inte använder den och dessutom behöver man variera fyllningen beroende på kroppsstorlek och miljö. Det var så idén om att ha en luftfylld kudde föddes, säger Annelie.

På P.U.M.A. nappade man på idén om en uppblåsbar avlastningskudde. P.U.M.A. står för ProduktUtveckling med Medicinsk Anknytning och är ett program för utveckling av idéer som drivs i samarbete mellan Almi och landstinget i Jönköping.

– Att se behov i vardagen är ju vårt yrke. Jag tror att många har idéer, men man kan behöva någon att bolla med, säger hon.

Annelie har hela tiden fortsatt att arbeta deltid på vårdcentralen. Att kombinera produktutveckling med arbete och familjeliv gjorde att det tog fem år innan produkten kunde börja säljas.

– Jag var så naiv i början. Efter att jag hade kontaktat P.U.M.A. så tänkte jag att om tre månader så är väl produkten ute.

Tack vare olika träffar och utställningar har Annelie kommit i kontakt med andra kvinnliga innovatörer. Att utbyta erfarenheter med andra har varit ett viktigt stöd.

– Ena dagen tycker man att det är en toppenidé som kommer att säljas i hela världen och andra dagen tvivlar man jättemycket. Det är bra att höra att det är så för alla, inte bara för mig.

Förutom med kunskap och kontakter har P.U.M.A. också hjälpt till ekonomiskt. Annelie har fått pengar för att ta fram prototypen och för att delta på en mässa.

– Jag hade aldrig kunnat driva det här själv. Hade det inte varit för stödet från P.U.M.A. så hade det bara varit en tanke.

Den färdiga produkten säljs genom det egna företaget Ergonomika.se som Annelie driver tillsammans med en kollega. Plusvardag, som säljer hjälpmedel via postorder, webb och butik, kommer att ta in produkten för försäljning, men om Annelie ska tjäna pengar på avlastningskudden så skulle hon behöva förlägga en del av tillverkningen utomlands.

– Ju mer du beställer desto billigare blir det och då blir det mer pengar över till dig själv, men du ska ju kunna sälja det också.

Annelie har haft svårt att ta ordentligt betalt för sin produkt. Som arbetsterapeut vet hon att många med värk i nacke och axlar är sjukskrivna. Därför vill hon inte sätta ett för högt pris. Att vara både försäljare och arbetsterapeut med ett klientcentrerat perspektiv går inte alltid ihop.

Hjälpmedel säljs alltmer via privata företag. Det innebär en möjlighet för arbetsterapeuter att nå ut med sina idéer på ett annat sätt än tidigare.

– Vi behöver göra mer med våra idéer och inte vara så rädda. Det handlar ofta om vardagsnära saker. Det behövs bara lite nytänk, säger Annelie, som tror att produktutveckling kan vara en framtida arena för arbetsterapeuter.

Helen Ljunggren är projektledare på P.U.M.A. och stöttar innovatörer inom landstingsvården. Idéerna brukar komma när man ser ett behov hos sina patienter, anhöriga eller ett behov av ergonomiska produkter för vårdpersonalen själva.

– Man kan se att arbetsterapeuter tar fram en hel del informationsmaterial, jämfört med andra yrkesgrupper, säger hon.

Vårdpersonal är ofta ovan vid företagsvärlden och det kan ta tid att få igenom en medicinteknisk innovation.

– Det är många som ska tycka när det handlar om medicinteknik. Det är ett rigoröst regelverk med Läkemedelsverket och Socialstyrelsen, CE-märkning och immaterialrättsskydd.

P.U.M.A. kan hjälpa till att göra en värdering av idén utifrån vårdbehov och nytta för att se om det går att göra en bra affär av produkten. Man kan också få stöd att ta fram ett underlag för att kunna presentera produkten för ett etablerat företag. Till prototypen kan man få ekonomisk hjälp.

– Vi rekommenderar att man säljer idén eller att man licensierar ut produkten till ett etablerat företag, vilket är det vanligaste. Det är kämpigt och svårt att driva försäljning av enstaka produkter själv, säger hon.

Att licensiera innebär att man som licensgivare får betalt för det arbete man har lagt ner och sedan får man royalty under en period, då företaget har rätt att sälja produkten. P.U.M.A. står för kontakterna, finansieringen och rådgivningen, men
i slutändan är det ändå innovatören som måste driva sitt eget produktarbete.

– För att nå sitt mål och komma ut med sin produkt på marknaden krävs tid, engagemang och drivkraft. Man måste vilja annars blir det ingenting, säger Helen.

Fakta: P.U.M.A

P.U.M.A. ProduktUtveckling med Medicinsk Anknytning stöttar innovatörer inom landstingsvården och bidrar med pengar, rådgivning och kontakter. P.U.M.A. började som ett samarbete mellan Almi och landstinget i Jönköping. Sedan starten 2003 har P.U.M.A. spridit sig till flera landsting. 2009 gav regeringen i uppdrag till Vinnova att starta liknande verksamheter som kallas innovationsslussar.

För produktutveckling av medicinteknik och vårdrelaterade produkter täcker P.U.M.A. och innovationsslussarna i princip hela Sverige.

Läs mer på www.pumainnovation.se eller på Almis hemsida.

Ansvarig för sida:

Jane Bergstedt 
Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter

Vikarierande redaktör

E-post:
Uppdaterad: 2011-10-14

En film om arbetsterapi

Arbetsterapeuterna använder viss data (cookies) för att försäkra sig om att du får en bra användarupplevelse.