Hoppa till innehåll

TA | ”Vi fick betyget MVG”

"Ni var grymma tjejer" var en kommentar. "Ni har fått mig intresserad" var en annan. Det här gick ju bra. Men varför var det då så nervöst innan?

En arbetsgrupp i FSAstuds centrala styrelse med namnet AT-utåt har under vårterminen arbetat fram en powerpoint-presentation för att marknadsföra vårt yrke och hur utbildningen ser ut till gymnasieelever. Vi ville testa hur användbar presentationen är och se om upplägget är bra och informationen tillräcklig.

Vi (Helena Isacson och Isabel Carvajal), som båda är studenter vid Luleå Tekniska Universitet, tog kontakt med rektorn på Kungsholmens gymnasium i Stockholm och frågade om det fanns möjlighet för oss att få komma och prata med en omvårdnadsklass på skolan. Eftersom årskurs tre var ute på praktik blev vi varmt välkomna att prata inför en klass med elever i årskurs två.

Vi begav oss till Sofiahemmets Högskola (där eleverna läser sina omvårdnadskurser) och blev mötta på stationen och väl omhändertagna av en väldigt intresserad lärare. Bemötandet vi fick när vi kom fick oss nästan att känna oss som kändisar och professionella talare. Väl i klassrummet möttes vi av flera nyfikna elever och fler droppade in efter hand. Snart var det dags att börja ... Oj så pirrigt! Hur ska det här gå? Vad ska vi säga? Hur ska vi kunna förmedla ett så brett yrke med kunskaper från tre års studier på en halvtimme? Det var inget lätt uppdrag, men vi klarade det! Vilken lättnad det var efteråt, men framför allt, vad kul det var att få en sådan positiv respons på någonting som har blivit så självklart för oss.

Frågorna och responsen från eleverna gjorde att vi kände oss väldigt uppskattade och att vår presentation skapade intresse och väckte funderingar. Att få berätta för någon annan och förmedla budskapet av ett ämne som man brinner för gjorde det hela så spännande.

Att som student få berätta för någon annan vad en arbetsterapeut arbetar med är en utmaning. Vi ville förmedla bredden inom yrket som möjliggör så många områden för oss studenter och yrkesverksamma. Vet jag själv vad jag ska göra när jag är klar med min utbildning? Många funderingar har vi bollat fram och tillbaka.

Under vår presentation var det en utmaning att inte använda alla "konstiga" ord som blivit vardag för oss som studenter; aktivitetsproblem, bedömningar och analyser, aktivitetsfokus och teorimodeller. Hur förmedlar vi arbetsterapeuters vardag på "svenska"? På något sätt verkar vi i alla fall ha lyckats nå fram till detta gäng 18-åriga elever på gymnasiet. För det ger jag betyget MVG!

Så vet du någon skola/klass som skulle vilja få veta lite mer om hur det är att studera och varför du ska studera till arbetsterapeut så hör av dig till oss i FSAstud! Vi nås via vår mail: fsastud@akademikerhuset.se.


Helena Isacson och Isabel Carvajal
FSAstud Luleå

Ansvarig för sida:

Jane Bergstedt 
Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter

Vikarierande redaktör

E-post:
Uppdaterad: 2011-09-02

Ämnen:

En film om arbetsterapi

Arbetsterapeuterna använder viss data (cookies) för att försäkra sig om att du får en bra användarupplevelse.