Hoppa till innehåll

TA | Ny teletjänst för personer med talsvårigheter

”Ring när du nyktrat till”. Det var vad Kent-Ove ofta brukade få till svar när han försökte ringa viktiga samtal till myndigheter och andra offentliga aktörer. Kent-Ove har nämligen en funktionsnedsättning som gör att hans tal är svårare att tyda än vanligt tal.Nu får han hjälp av Teletal, en ny kostnadsfri tjänst när han ska ringa samtal.

Bildtext: Många personer med talsvårigheter har blivit hjälpta av nya telefontjänsten Teletal. En av dem är Kent-Ove som tidigare ofta blev illa bemött när han ringde till myndigheter och olika företag då de trodde han var berusad.

Kent-Ove tröttnade på att bli bemött på det här sättet och såg till att det gjordes någonting åt saken.

Under ett möte med socialstyrelsen 1997 ställde han frågan om hur personer med talhandikapp skulle kunna kommunicera i vanliga telefonsamtal.

Frågan togs på allvar och 1998 kördes tjänsten Teletal igång, en lösning som visade sig fungera bra för Kent-Ove och många andra personer med talsvårigheter.

– Jag pratar mer nu och Teletal hjälper mig i vardagen. Tjänsten har betytt väldigt mycket för mig och andra, säger Kent-Ove.

Teletal är en kostnadsfri och rikstäckande tjänst där personer med funktionsnedsättning får hjälp av en tredje part i telefonsamtalet. Tjänsten innebär att en person sitter med och hjälper till med det som behövs. Det kan vara att tolka svårförstått tal, föra anteckningar under samtalet eller hjälpa till att hålla ”den röda tråden”.

– Det här är en väldigt viktig tjänst, inte bara för personer med funktionsnedsättning, utan för hela samhället. Vi kan inte stänga ute en hel grupp människor, säger Lena Granberg, informatör på Riksfärdtjänsten, som idag levererar tjänsten på uppdrag av kommunikationsmyndigheten PTS.

Teletal har en stor målgrupp, inte bara de med talsvårigheter. Många med andra typer av funktionsnedsättning, exempelvis kognitiv nedsättning, psykiska sjukdomar, synnedsättning eller dyslexi har också nytta av tjänsten. En dyslektiker har stor hjälp av att vi för anteckningar som sedan skickas till dem.  
De senaste åren har användandet av tjänsten ökat rejält. Under hela år 2004 hade tjänsten drygt 4 000 samtal. Nu, år 2010, har tjänsten ungefär 3 000 samtal per månad.

– Tjänsten behövs onekligen, de som har börjat använda den återkommer gång på gång, men ännu finns det så många fler som behöver upptäcka hur fantastisk den är, fortsätter Lena Granberg.

– Vi jobbar för fullt med att sprida budskapet. Tjänsten är gratis för användaren och för att veta om tjänsten passar dig eller någon du känner är det bara att provringa.

En annan person som använder Teletal är Inga. I början av mars 2010 förändrades hennes liv totalt då hon drabbades av en stroke. Sviter som kvarstår är bland annat svårigheter att uttrycka sig i tal, både att uttala och att finna rätt ord.
I september introducerade Ingas logoped Teletal för henne. Sedan dess har hon använt sig av tjänsten.

– Jag använder det mest när jag ska boka färdtjänst och liknande. Tolkarna som arbetar på Teletal har mina telefonnummer och de vanligaste adresserna jag åker till uppskrivna i sin dator. Det gör att den går väldigt smidigt för mig att ringa genom dem. De är gulliga och hjälpsamma också, fantastiskt att tjänsten finns, säger Inga.

I vissa växlar, hos till exempel kommuner och landsting, finns Teletal som en tonvalsmöjlighet. Det betyder att man kan välja att trycka en siffra och bli direkt kopplad till Teletal. Det här är en service som bland annat Inga använder sig av.

– Eftersom det är ett 020-nummer är tjänsten kostnadsfri och vi uppmanar fler växlar att lägga in tjänsten och därmed göra sin verksamhet mer tillgänglig för alla, fortsätter Lena Granberg.

Den som använder Teletal behöver inte förboka på något sätt och behöver inte heller något tillstånd eller remiss. Det enda som krävs är en fast telefon eller en mobiltelefon.

– Det finns många där ute som har användning av den här tjänsten, det är vi helt övertygade om, avslutar Lena Granberg.

Fotnot: Läs på www.teletal.se. Kent-Ove och Inga önskar vara anonyma och nämns därför endast med förnamn.

Ansvarig för sida:

Catharina B. Tunestad 
Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter

Redaktör

E-post:
Uppdaterad: 2011-02-22

En film om arbetsterapi

Arbetsterapeuterna använder viss data (cookies) för att försäkra sig om att du får en bra användarupplevelse.