Hoppa till innehåll

Isac fick mer ork – både i skolan och på fritiden

Ninna Kristiansens son Isac går i årskurs tre i Sävar skola. Med bara ett halvt hjärta hade han stora problem att hålla energin uppe hela dagen. När projektet ATiS gick in med särskilda insatser förbättrades inte bara arbetsmiljön i skolan, utan han fick också mer ork över till familj och läxor.

Bildtext: Ninna Kristiansen är lärare och mamma till Isac, en av de elever som blivit mycket hjälpt av arbetsterapeuterna inom ATis-projektet.

Text och foto: Bitte Torbjörnsdotter

Ninna Kristiansen är själv lärare inom Umeå kommun. Hon hade länge sett hur sonen gav allt i skolan för att försöka vara som alla andra. Men Isacs hjärtproblem gav en begränsad koncentrationsförmåga och betydligt sämre ork än de jämnåriga.

– Så när vi kom hem grät han resten av kvällen, kom sig inte upp från golvet och orkade inte äta.

När Malin Carlbom i projektet ATiS tog sig an sonen började en positiv förvandling. Först ville Malin intervjua Isac ordentligt för att belysa orsakerna till vad som dränerade honom på energi, en slags screening under en veckas tid. Men pojken hade svårt att förklara.

– Han var väldigt svag i talet och hade svårt att sätta ord på sina känslor. De fick använda bilder som han kunde peka på, säger Ninna.

Utifrån Isacs egna önskemål kunde Malin metodiskt se över hans arbetsplats. I det plottriga klassrummet försökte hon minska på synintrycken. Hon flyttade även upp hans personliga låda från golvnivå och fick en läkarbedömning på att pojken behövde fotstöd på stolen. Ett eget schema som han lättare kunde tyda gjorde stor skillnad.

– Tidigare kunde han inte utläsa vad han skulle göra härnäst eller vad som förväntades av honom, säger Ninna som känner igen bristerna från sin egen arbetsplats.

– Det finns många utarbetade, bra rutiner i skolan, men ingen riktig samordning för att alla lärare ska göra samma sak på samma sätt. Därför finns absolut mycket att lära av arbetsterapin, anser Ninna.

- Jag kan mycket väl förstå och se att vi har en tidsbrist i skolan. Men vi måste också lära oss nya saker. Här finns en kognitiv kunskap om tidshjälpmedel och hur man löser begränsningar. Med hjälp av den kan vi belysa svårigheterna, se begränsningarna och därmed vinna flera barn, säger hon och fortsätter:

– Men då krävs att lärarna släpper in den nya yrkesgruppen på en arena som varit ganska sluten. Om skolledningen ser ATiS som ett gott exempel kan det absolut bli en förändring med tiden, för specialpedagogerna och arbetsterapeuterna kompletterar ju varandra.

– Arbetsterapin är ett fantastiskt komplement till den traditionella elevhälsan. Eftersom samhället förändras har barnen andra svårigheter än tidigare. Jag tror verkligen att det här är hjälpen och räddningen för många barn som annars blir missförstådda

Ninna fick själv vara med om en tydlig kartläggning där familjen involverades och ATiS såg över hela sonens dygn. Vad skolan, fritids och föräldrarna kunde bidra med.

– Det tyckte jag gav en väldigt professionell och grundlig helhet.

Efter ett par veckor träffades alla inblandade tillsammans med sonen, ett halvår senare gjordes en utvärdering igen.

– Jag har sett en sådan otroligt stor skillnad på den ork Isac har kvar hemma. Han pratar hela meningar och är duktig på att förklara hur det känns. Förut kom han ofta inte ihåg läxan och grät för att han inte orkade lyssna ordentligt. Nu får han den via postit-lappar eller sms och gör den utan problem.

Hon brinner för att berätta för andra inom skolan om den nya kunskapen och om vilka förändringar den inneburit för Isac. Vissa saker har hon kanske vetat innerst inne, andra har hon inte fullt ut förstått effekten av.

– Fast egentligen är det så självklart och enkelt, det ser jag när jag själv provar att förändra i mina klasser, säger Ninna Kristiansen.

Ansvarig för sida:

Catharina B. Tunestad 
Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter

Redaktör

E-post:
Uppdaterad: 2010-11-26

En film om arbetsterapi

Arbetsterapeuterna använder viss data (cookies) för att försäkra sig om att du får en bra användarupplevelse.