Hoppa till innehåll

Med Samspel kan alla skapa musik med datorns hjälp

Tidskriften Arbetsterapeuten | På Furuboda folkhögskola ger musikprojektet Samspel efter-klang långt bortom instrument och ackord. – Den gnista som tänds av musiken kan vi bygga vidare på, säger arbetsterapeuten Monica Fröjd.

Bildtext: Monica Fröjd ser tydligt att den gnista som musicerandet ger går att bygga vidare på i den övriga träningen. Här checkar hon så att studenten Patrik sitter bra när han spelar tillsammans med Håkan Larsson (t.h), som är logoped på skolan och en av de drivande bakom projektet Samspel.

Text: Marie Skoglund
Foto: Martin Lindeborg

I Musikverkstan på Furuboda folkhögskola samsas avancerad utrustning sida vid sida med klisterlappar i färg. På white board tavlan har någon antecknat en rad melodier som behöver tränas. ”Bad Moon Rising”. ”Angel”. Och så ”Jag skiter i vad folk tycker” skriven av Eddie som idag greppat elgitarren.

– Här har du ett rosa plektrum. Jag har hört det är en punkfärg, säger musikläraren John Säbom.

Hårdrockaren Eddie fnyser lite. För honom är tyska metal-bandet Ramstein favoriterna.

Vid Furuboda har drygt hälften av dem som pluggar och bor någon funktionsnedsättning. De motoriska svårigheterna kan bero på medfödda skador, men ofta är de resultatet av olyckor senare i livet. Kanske uppstod de när mc:n kraschade eller huvudet slog i botten vid ett dyk. Och det är en olycka som gör att den tidigare gitarristen Simon nu tränar sig att hitta tillbaka genom att trycka fingrarna mot strängarna på den lilla blå gitarren. Musiken är hans sätt, nu som då, att kommunicera. Bredvid honom rör Patrik händerna över trummaskinen. För honom gäller dansband. Det finns inte ett årtal, inte en grupp som han inte behärskar.

Monica Fröjd är en av skolans två arbetsterapeuter. Hon ser dagligen hur musiken ger deltagarna ett ökat självförtroende.

– Den gnista det ger att vara delaktig och behövd kan vi bygga vidare på i den övriga träningen. Då många har funktionsnedsättningar behövs en hel del träning, bland annat arbetsterapi, säger hon.

Furuboda är så mycket mer än en folkhögskola. Många kommer hit direkt hemifrån och skolan blir ett sätt att få en fungerande vardag.

– Då de lämnar den omgivning de är vana vid har de möjlighet att hitta sig själva och upptäcka vad de vill med sina liv. För den med en medfödd skada har antagligen föräldrarna tagit mycket ansvar. Här får du träna på att själv, eller med assistans, få vardagslivet att fungera.

– För den som fått en hjärnskada i vuxen ålder handlar det om att hitta fram till den man är idag och gå vidare därifrån till en ny vardag, fortsätter hon.
Håkan Larsson är skolans logoped, men musik och IT-lösningar ligger honom också varmt om hjärtat. Han är en av de drivande bakom musikprojektet Samspel. Grundtanken är att alla ska kunna vara med och att det ska låta bra.

– Den som har en funktionsnedsättning och en sämre förmåga att uttrycka sig, hamnar ofta utanför aktiviteter och samtal. Vi startade Samspel för att öka möjligheterna för personer med motoriska svårigheter att kunna musicera tillsammans med andra.

– Med dagens bättre tekniska lösningar kan deltagarna både spela spel, musicera och skriva. Drömmen är att var och en ska bli sedd som musiker, inte som handikappad, säger Håkan.

Monica brukar kallas in till Musikverkstan för att se hur deltagarna sitter och står då de spelar och sjunger. Det gäller att hitta ett sätt att använda kroppen så kraften går till musiken, inte till att hålla balansen.

– Det kan vara att stolen behöver armstöd, att greppet om trumpinnarna behöver ökas eller att fästa manöverkontakter med kardborrband så att placeringen blir permanent. Kanske behöver du sitta högre för att nå ordentligt. Hänger då benen och dinglar är en låda under fötterna en enkel lösning.

Musikprojektet, säger hon, skapar fördelar i hennes jobb. Den gnistan som tänds av musiken kan hon bygga vidare på i arbetsterapin.

– Ja, jag ser hur många fått ökat självförtroende av att spela tillsammans med andra. De bidrar till musiken på det sätt som är möjligt för just dem, de ser att de kan och behövs. Det är viktigt att ha ett mål med träningen, då handlar det inte längre ”bara” om att träna en svag arm. Istället tränar du den för att kanske orka hålla en gitarr eller ett par trumpinnar och kunna uppträda på en konsert. När träningen bygger på motivation blir den verklig och gripbar, säger Monica.
Håkan kan också använda musiken i sitt jobb som logoped.

– Det gäller att hitta former för kommunikation när talet inte fungerar. Att sitta och mekaniskt träna ooo och ååå är så tråkigt att vem som helst somnar. Om vi istället har kul och använder musik, toner och ljud i träningen blir den mycket roligare, säger han.

Christina Lindberg är ansvarig lärare vid kursen för personer med förvärvade hjärnskador och projektledare för Samspel.

– Att ha en meningsfull sysselsättning ser bra ut på papperet men är svårt att få att fungera i praktiken. Tidigare hade få egen utrustning hemma men nu kan många spela hemma med hjälp av sin dator.

Håkan inflikar:

– Tanken är att fler ska kunna använda sin yttrandefrihet genom att uttrycka sig genom musik. Gitarr, keyboard, klarinett, sång, brytare eller HeadMouse – vilket instrument du spelar gör ingen skillnad – tryck på knappen så låter det!

Fakta/Furuboda

Furuboda folkhögskola ligger strax utanför Åhus i Skåne. Drygt hälften av de 100 personer som deltar i skolans undervisning har någon form av funktionsnedsättning, avseende motorik och kognition eller medfödda/förvärvade hjärnskador. Deltagarna kan få stöd i skolan och boendet, och förutom skolpersonal finns här arbetsterapeut, sjukgymnast och logoped.

Ansvarig för sida:

Catharina B. Tunestad 
Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter

Redaktör

E-post:
Uppdaterad: 2010-11-12

En film om arbetsterapi

Arbetsterapeuterna använder viss data (cookies) för att försäkra sig om att du får en bra användarupplevelse.